Kuljetustavat, kuljetustilaus


Kuljetustavat ovat valmiiksi järjestelmään tallennettuja tietoja, jotka sisältävät toimittamiseen tarvitut nouto-, toimitus- ja kuljetusohjeet. Valmiiksi tallennetut kuljetusohjeet saadaan helposti näkyviin sähköiselle rahtikirjalle ja tarvittaessa tulosteelle. Tämä vähentää rahtikirjan manuaalista täyttämistä.

Tiedot voi välittää automaattisesti kuljetustilauksella kuljetusyritykselle.

Golli-kuljetustapoja voi hyödyntää kahdella tavalla:

kuljetustavan käyttö

Ohjeen sisältö

Kuljetustapojen hyödyntäminen rahtikirjan täyttämiseen

Kuljetustilauksen lähettäminen suoraan Gollista 

Kuljetustilaamisen käyttöönotto

Kuljetustavan käyttö Gollissa

Kuljetustapojen hyödyntäminen rahtikirjan täyttämiseen

rahtikirja värilaatikoin

Tiedot Gollista tulostettavalla rahtikirjalla:

Punainen: Kaupparyhmän tilauksella tulevat tiedot, kuten vastaanottajan tiedot, tilausnumero ja toimitusosoite

Sininen: Golliin tallennetulta kuljetustavalta tuleva tieto, esim. nouto-ohje. Näitä ohjeita voi muokata tai täydentää toimituskohtaisesti vielä ennen keräystä

Violetti: Keräyksessä muodostuvaa tietoa toimituksen sisällöstä, esim. lavamäärä, lavojen koot ja paino

•Rahtikirjanumero tulee juoksevasti Gollin kannasta.

Kuljetustilauksen lähettäminen suoraan Gollista

Tällä hetkellä kuljetustilauksen suoraan Gollista voi lähettää seuraavalle kuljetusliikkeelle:

  • Schenker Oy
  • Suunnittelussa Kaukokiito, K-logistiikka ja Posti

Kuljetustilaamisen käyttöönotto

Aloittaminen Gollissa 

  • Tallenna kuljetustapa, jossa rahdinkuljettajaksi valitset kuljetustilauksen vastaanottavan kuljetusliikkeen (tällä hetkellä DB Schenker)
  • Käytä tallentamaasi kuljetustapaa jokaisella toimituksella, josta haluat lähettää kuljetustilauksen
  • Käsittelyn päätteeksi Golli lähettää toimitussanoman vastaanottajalle ja kuljetustilauksen kuljetusliikkeelle

Sopiminen kuljetusliikkeen kanssa

  • Ilmoita kuljetusliikkeelle Golli-kuljetustilaamisen aloittamisesta
    • Schenker Oy: helmi.sihvonen[at]dbschenker.com

Kuljetustavan käyttö Gollissa

Kuljetustapojen lisääminen, muokkaaminen ja poistaminen aloitetaan HALLINTA -valikosta, KULJETUSTAVAT -osiosta.

Kuljetustapoja voi tallentaa useita ja ne nimetään siten, että ne voidaan tilauksenkäsittelyvaiheessa valita nimen perusteella. Kuljetustavan nimi ei näy vastaanottajille, vaan tallennetaan Gollin käyttöä varten.


Huutomerkki

Opastus kenttien täyttämiseen löytyy Golli-järjestelmästä. Ohjeen saa näkyviin painamalla kentän vieressä olevasta info-kuvakkeesta.

kentän infopallura

Tiedot tallennetaan LISÄÄ KULJETUSTAPA-painikkeesta.

Valmiiksi tallennettua kuljetustapaa voi hyödyntää jokaista tilausta käsiteltäessä.

Kuljetustapa valitaan tilauksen käsittelyssä TOIMITUKSET -osiossa, ennen keräykseen siirtämistä.  VALITSE KULJETUSTAPA -valikosta valitaan haluttu kuljetustapa toimitukselle. Valikossa näkyvät kaikki tallennetut kuljetustavat. Haluttu kuljetustapa valitaan nimen perusteella. Mikäli yhtään kuljetustapaa ei ole tallennettu, pudotusvalikkoa ei ole näkyvillä ollenkaan.

Valinnan jälkeen sivulle aukeavat tiedot valitusta kuljetustavasta. Tässä vaiheessa tietoja voidaan vielä muokata tai täydentää.

Kun tilaus on siirretty keräykseen, ei kuljetustapaa voida enää valita, vaihtaa tai muokata.

Lähetysluettelossa on ylhäällä GTIN-/GLN-numero, jossa perässä ”GOLLI2”. Mikä tämän tarkoitus on ja millä perusteella se tuohon muodostuu? Onko tämän tarkoitus yksilöidä lähetys?

­Kyseessä on GDTI (Global Document Type Identifier) ja sillä yksilöidään Gollin tuottamat dokumentit.

Unohdin valita kuljetustavan ja olen jo lähettämässä toimitussanomaa sekä kuljetustilausta. Voinko vielä valita haluamani kuljetustavan?

Valitettavasti kuljetustapaa ei voi enää valita eikä tilauksenkäsittelyssä voi palata TOIMITUKSET-osioon. Kuljetusliikkeelle on tehtävä kuljetustilaus muuta kautta ja rahtikirja täydennettävä käsin.

Mitä, jos Gollin kuljetustilaus ei menekään perille kuljetusliikeelle?

­Jos sanoma ei mene perille kuljetusliikkeelle, GS1 Finland ilmoittaa virheestä tavarantoimittajalle ja Schenkerille­.

Tavarantoimittaja voi tarvittaessa tehdä kuljetustilauksen puhelimitse Schenker Asiakaspalveluun: http://www.dbschenker.fi/file/log-fi-fi/6788406/gUudLLNULGSRoqxm23SNv72Fn40/7013706/data/Yhteystietojuliste_2016.pdf

Jos on sovittu, että vastaanottoaja maksaa rahdin, mitä merkitsen sopimusnumero- kenttään?

­Asiakas- ja sopimusnumerot täytetään omilla tiedoilla, mutta pudotusvalikosta valitaan rahdin maksajaksi vastaanottaja. Kuljetusliike täydentää rahdinmaksajan sopimustiedot

Jos unohdin valita kuljetustavan toimituksen käsittelyn yhteydessä, voinko tehdä sen vielä käsittelyn päätteeksi?­

Kuljetustapaa ei enää käsittelyn lopussa voi lisätä eikä kuljetusohjeita muokata. Korjaukset pitää tehdä käsin paperiselle rahtikirjalle.