25.9.2017

Lähemmäs 250 asiakasta on käynyt uuden Synkan testiympäristössä - Käy sinäkin!

Syyskuun alussa kaikille Synkka asiakkaille annettiin mahdollisuus tutustua testiympäristöön.

Tähän mennessä yli 250 asiakasta ovat kirjautunut testiympäristöön, asiakkaiden joukossa on sekä käyttöliittymäasiakkaita että integraatioasiakkaita. Käyttöliittymäasiakkaat ovat kokeilleet tuotteiden perustamista, päivittämistä ja muita käyttöliittymän toimintoja. Integraatioasiakkaat ovat pääasiassa testanneet yhteyksiä, mutta osa on myös kokeillut käyttöliittymän toimintoja hahmottaakseen tietorakennetta paremmin. Uusi käyttöliittymä on kerännyt kiitosta, erityisesti käyttöliittymän ohjaavuus ja selkeys on koettu hyväksi.

Seuraavia kommentteja antoi yksi käyttäjistämme, Tuija koki plussana että "On hyvä että oletuksena on millimetri ja painoissa gramma", "Tuotenimet: valmiina valinnat FI, SV, EN", "Ravintoarvot, valmiina vakiovalinnat ja grammat sekä mittatarkkuus".

Käyttäjät ovat myös kokeneet että testaaminen on turhauttavaa, koska käyttöliittymässä on niin monta uutta tietokenttää joihin ei osaa antaa oikeaa tietoa. Uusien tietokenttien ohjeistus ei ole kaikilta osin valmis, jolloin käyttäjät joutuvat pärjäämään tietokenttien vieressä olevien aputekstien avulla.

Myös webinaariosallistujat ovat hyödyntäneet testiympäristöä osana oppimista. Olimme iloisia kun huomasimme että käyttäjät kirjautuvat testiympäristöön samalla kun seuraavat webinaariesitystä. Webinaarissa opittua onkin hyvä kokeilla ja kerrata itse käyttöliittymässä. Asiakkaat ovat myös lähettäneet meille kysymyksiä testiympäristöön liittyen. Kysymyksiä ja vastauksia löytyy meidän asiakastukisivustolta.

Seuraava asia mikä tapahtuu testirintamalla on tuotetietojen siirto testiympäristöön. Tuotetiedot ovat tuotantoon siirtymisen kannalta tärkeässä roolissa ja toivomme käyttäjiltä aktiivisuutta. Testiympäristöön tullaan ensin siirtämään otanta tuotetiedoista joten ei pidä pelästyä jos kaikki tuotantokannan tuotteet ei löydy testiympäristössä. Kuulemme mielellämme käyttäjien havainnoista kun tuotetiedot on siirretty . Testatessa voi katsoa mm. seuraavia asioita, onko pakkaushierarkian rakenne ehyt ja löytyykö tuotteen kaikki tiedot. Kaikki havainnot ja kysymykset voi lähettää GS1 Asiakaspalveluun.

Enää 44 päivää uuteen Synkkaan!

T. Katarina/ Asiakaspalvelu


28.6.2017

Synkan projektitiimi kävi tutustumassa GS1 Tanskan toimistoon

20170626_1426281

Juhannuksen jälkeinen maanantai alkoi mielenkiintoisissa ja jännittävissä tunnelmissa, kun koko Synkan projektitiimi lähti GS1 Tanskan toimistolle tapaamaan tanskalaisia projektikollegoita face-to-face. Odotukset olivat korkealla ja seuraavassa katsaus vierailumme antiin.

Päivä koostui kolmesta erillisestä workshopista/trackista, jotka olivat Synkan ohjausryhmän kokous, järjestelmäintegraatioden läpikäynti sekä uuden Synkan käyttöliittymän esittely. Workshopien anti oli todella runsas - jokainen oppi paljon uutta, ja samalla vakuutuimme edelleenkin siitä, että olemme oikealla polulla kohti käyttäjäystävällistä ja asiakkaitamme paremmin palvelevaa Synkka-palvelua. Oli mahtavaa nähdä, kuinka asiakaspalveluhenkilömme silmät säteilivät innosta nähdessään tarkemmin käyttöliittymän toiminnallisuuksia ja kuinka se opastaa käyttäjää tuotetietojen syötössä. Jes!

Iltapäivällä tutustuimme yhteisesti Kööpenhaminan helmeen, Tivoliin. Ja jos pää ei ollut vielä pyörällään aamupäivän tuotetietopankkiin liittyvistä asioista, Tivolin laitteet saivat sen viimeistään aikaiseksi. Ryhmämme hurjapäät - Tuomo, Ari sekä Jonas ottivat itseltään luulot pois kokemalla 5G:n voimat Vertigossa. Meille muille riitti nähdä herrojen kasvot heidän "kävellessään" pois laitteesta. Hurjaa, mutta näyttävää!

Iltakoneen laskeutuessa Helsinkiin klo 23 aikaan ulos asteli 9 tyytyväistä projektiryhmäläistä monta oppia ja kokemusta rikkaampana. Tästä on hyvä jatkaa kohti syksyä ja Synkan marraskuista käyttöönottoa. Viestintäosasto siirtyy heinäkuuksi kesälaitumille, mutta asiakaspalvelumme on valmiina palvelemaan asiakkaitamme läpi kesän. Oikein lämmintä ja aurinkoista kesää kaikille!

Pade, Synkan viestintä


15.6.2017

Ensimmäinen webinaarivideo on nyt live!

Kiitos kaikille osallistumisesta meidän uuden käyttöliittymän Sneak peek webinaariin! Oli kivaa ja jännittävää pitää webinaaria, jopa niin jännittävää että me kouluttajat (Miia ja Kata) unohdimme laittaa nauhoituksen päälle!

Vedettiin webinaari sitten vielä kerran ilman yleisöä, jotta saadaan sisältö purkkiin ja julkaistua nettisivustolle. Webinaarin videointi oli meille tärkeää, koska teitä Synkka-palveluiden käyttäjiä on n. 600 ja webinaariin pääsi osallistumaan vain osa, ja me haluamme kovasti että kaikki saisitte kuvan siitä miten hyvä uudesta käyttöliittymästä on tulossa.
 
Katso webinaarivideo.

Webinaarissa esiin tulleet kysymykset

  1. Onko workflowt käytössä?
    • Synkassa Workflow on järjestelmän ylläpitäjän työkalu, jolla seurataan sanomaliikenteeseen liittyviä yksityiskohtia.
  2. Muuttuuko tuotetietosanoman sisältö?
    • Tuotetietosanoman sisältö tulee päivittää uuden version (3.1.3) mukaiseksi.
  3. Voiko tuotetta hakea ns. osahaulla esim. 5-alkavat?
    • Tuotetta voi hakea täydellisellä GTIN-koodilla. Tämän lisäksi käytössä on muitakin hakukriteerejä, kuten GPC-ryhmittely, päivämäärätiedot ja nimitiedot.
  4. Pystyykö uusia tuotteita ajamaan massana Excelillä?
    • Kyllä, excel export ja import toiminto on käytössä
  5. Tulevatko muutokset vaikuttamaan tietoihin, esimerkiksi tuotekenttien muuttuessa? Onko mahdollista, että asiakaspäässä joudumme tekemään päivityksiä tuotteille?
    • Tietokentissä tulee tapahtumaan tiettyjä muutoksia. Suunnittelemmme tuotetietojen migraation sillä tavoitteella, että tiedontoimittajalle aiheutuu mahdollisimman vähän päivitettävää. Täsmennämme tähän yksityiskohtia myöhemmin.
  6. Milloin attribuutilistat integraatioasiakkaille valmistuvat?
    • Dokumentaatio julkaistaan integraatioasiakkaille kesäkuun loppuun mennessä.
  7. Pystyykö myös kopioinnilla tekemään uusia tuotteita kuten nyt?
    • Kyllä, nykyisenkaltainen tuotetietopohjatoiminto on käytössä myös uudistuneessa Synkassa.
  8. Siirtyvätkö vanhat tiedot ja kuvat automaattisesti uuteen järjestelmään?
    • Tuotetiedot- ja kuvat siirretään uuteen järjestelmään. Tiettyjä rajoituksia tähän tulemme tekemään, esim. emme tulee siirtämään kesken-tilassa olevia tuotetietoja. Tiedotamme tämänkin yksityiskohdista tarkemmin myöhemmin.
  9. Säilyykö tietokenttien F-numerot samoina? Näkyykö attribuuttien tunniste (aiemmin F-koodi) käyttöliittymässä?
    • Uudistuneessa Synkassa ei tulla käyttämään F-numeroita tietokenttien tunnisteena. Dokumentaatiossa tosin tulee olemaan tunnistenumero tietokentille.
  10. Voiko tuotteita hakea useammalla EAN-koodilla yhdellä kertaa?
    • Tällä hetkellä ko. toiminto ei ole käytössä testiympäristössä. Tämä on hyödyllinen ominaisuus, jonka käyttöönottomahdollisuudet selvitämme.
  11. Onko projektin aikataulu edelleen realistinen?
    • Projekti etenee suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Webinaareja tullaan järjestämään lisää ja varsinaiset koulutus webinaarit uuteen järjestelmään aloitetaan lomien jälkeen.

Hyvää kesää toivottaa,

Katarina & Miia


24.5.2017

Terveiset ensimmäisestä ohjausryhmästä

Projekti on lähtenyt loistavasti liikkeelle ja ensimmäisen sprintin valmistuttua olemme aikataulua edellä. Suunnitteluvaiheista on siirrytty jo Suomen maakohtaisten toiminallisuuksien ja validointisääntöjen kehittämiseen. Migraation suunnittelua tehdään vielä parin viikon ajan - integraatiorajapintojen tarkentaminen alkaa migraatiosuunnitelman jälkeen kesäkuussa. Näiden edistymisestä kerromme lisää kesäkuussa.

Ohjausryhmän kokouksessa käsiteltiin myös projektin riskejä ja niitä seurataan myös tulevissa kokouksissa. Riskien todennäköisyydet ovat pienentyneet jo ensimmäisen sprintin aikana kun toteutustyöt ovat päässeet hyvin käyntiin. Migraatioriskin odotan pienenevän vastaavasti kunhan migraatiosuunnitelma saadaan valmiiksi. Riskit on siis tiedostettu, arvioitu ja niitä seurataan tarkasti.

Ohjausryhmässä keskusteltiin myös asiakasviestinnästä. Tämän blogin tarkoitus on lisätä läpinäkyvyyttä projektiin tarjoten ajantasaista tietoa projektista ja kuulumisia projektiryhmältä. Projektiviestintää tehdään toki uusilla gs1.fi www-sivuilla sekä sähköpostiuutiskirjeillä. Suunnitelmamme on myös toteuttaa webinar-tilaisuuksia kysynnän perusteella. Integraatioasiakkaille kohdennetaan heille tarkennettua sisältöä - vastaavasti käyttöliittymäasiakkaille omaa sisältöä. Päättäjätasolle lähetetään vielä erikseen kuukausittainen edistymisraportti. Viestintään tullaan siis panostamaan paljon!

Avaan seuraavassa blogi-kirjoituksessani Synkkaan tulevia muutoksia. Uusi käyttöliittymä vaikuttaa huikealta! Asiakaspalvelumme suunnittelee "sneak peek"-tilaisuutta - kehotan seuraamaan tätä blogia ja lukemaan projektiuutiset tarkkaan!

Aurinkoista kevättä kaikille!

Ohjausryhmän pj,
Tuomo

 


22.5.2017

Synkka-palvelu uudistuu marraskuussa - Synkka 3.0 kohti päivänvaloa 

Huhtikuussa startannut Synkka-palvelun kehitysprojekti etenee hyvää vauhtia. Projektin tavoitteena on vastata esiin nousseisiin asiakastarpeisiin uudistamalla niin järjestelmäalusta kuin käyttöliittymäkin marraskuun GDSN-tuotetietostandardipäivityksen yhteydessä. Muutoksella tavoitellaan erityisesti käyttökokemuksen merkittävää parantumista käyttöliittymän osalta sekä tehokkaampaa kansainvälisten tuotetietojen välitystä. Tästä syystä projekti kulkeekin uudismielisesti nimellä Synkka 3.0.  

Tässä blogissa kerromme yksityiskohtaisemmin projektin vaiheista ja etenemisestä. 

Huhtikuun lopun asiakastapaamisten jälkeen projektissa on saatu tarkemman tason määrittelyvaihe vietyä lähes loppuun. Tarvittavat kielikäännökset uutta järjestelmää varten sekä GS1 Finlandin oma TradeSync-testiympäristön pystytys ensimmäisiä testauksia varten ovat hyvässä vauhdissa ja valmistumassa toukokuun loppuun mennessä. Testaussuunnitelman ensimmäinen versio on katselmoitu ja tietojen siirron yksityiskohtainen suunnittelu järjestelmästä toiseen aloitettu.  

Projektiryhmä

Projektiryhmämme koostuu varsin kansainvälisestä asiantuntijajoukosta. Virtuaaliset ja projektiryhmälle sovitetut ketterät toimintamallit auttavat pitämään yhteistyön määrätietoisena, avoimena ja tiiviinä. Suomen projektitiimissä olemme ottaneet lisäksi työnohjausta ja läpinäkyvyyttä tukemaan lean-menetelmään pohjautuvan Kanban-taulun tiloissamme. Jatkuva päivittäinen tiedonjako, kontrolloitu keskeneräisen työn määrä, nopea päätöksenteko ja priorisointimekanismit auttavat työn etenemisessä pala kerrallaan. Oma kannustimensa lienee myös projektihedelmillä, pähkinöillä ja perjantaikarkeilla.

Projektin seuraavat keskeisimmät tehtävät  liittyvät asiakasvaikutusten tarkempaan dokumentointiin, tietojen siirron tarkentavaan suunnitteluun ja testaukseen järjestelmästä toiseen, sekä järjestelmäkehitystöiden etenemiseen suunnitellussa aikataulussa. Pyrimme aloittamaan asiakasvaikutuksista tiedottamisen tarkemmin niin pian kuin mahdollista.  Ennen kesälaitumille suuntaamista muutokseen liittyvä asiakasdokumentaatio on kokonaisuudessaan ladattavissa verkkosivuiltamme. 

Jenni, projektipäällikkö