Tuotetietopäivitykset migraation jälkeen

Tuotetietoja on siirretty vanhasta Synkka-tuotetietopankista uuteen Synkkaan. Tuotetiedot näkyvät uudessa Synkassa joko Julkaistu/Ladattu-tilassa tai Luonnos-tilassa. Tuote joka on siirtynyt Luonnos-tilaan sisältää puutteita tai virheitä. Tässä ohjeessa on kerrottu tyypillisimmistä tuotevirheistä ja niiden korjauksista.

Aikataulu tuotetietokorjauksille

GS1 Finland ei ole määritellyt aikataulua näille korjauksille. Tuotetietokorjaukset kannattaa kuitenkin tehdä mahdollisimman pian, jolloin vastaanottajat saavat haettua korjatut, ja uuden tietomallin mukaiset tuotetiedot järjestelmiinsä. Mikäli tuotetietoja ei korjata, vaan jätetään Luonnos-tilaan niin vastaanottajat eivät saa haettua näitä tuotetietoja. Huomioitavaa on, että vastaanottajat tulevat hakemaan kaikki tuotetiedot uudestaan omiin järjestelmiinsä.

Pikaohje tuotetietokorjauksiin

Tuotetietokorjaukset pähkinäkuoressa! Katso meidän webinaaritallenne ja aloita tämän jälkeen tuotetietojen korjaukset.

Työjärjestys tuotetietokorjauksiin

Suosittelemme että käyttäjä noudattaa seuraavaa ohjetta tuotetietokorjauksia tehdessään. Luonnos-tilassa olevia tuotteita saattaa olla paljon, jolloin työskentely helpottuu kun ensin "siivoaa" poistuneet tuotteet pois.

  1. Aloita tekemällä haku, johon määrittelet että Julkaisun tila = Luonnos
  2. Työskentele hierarkiassa aina ylhäältä alas (Lava-vähittäistuote)
  3. Onko uuteen Synkkaan siirtynyt jo poistuneita pakkaushierarkioita? Käsittele nämä ensimmäisenä:
    • Tuote/pakkaus on poistunut >> poista pakkaus Poista-painikkeesta
    • Tuote/pakkaus on poistunut mutta sille ei ole annettu Lopetus-päivämäärät >> Anna lopetuspäivämäärät ja julkaise
    • Pakkaus on poistunut, mutta hierakiassa on myös yksiköitä joiden saatavuus ei ole päättynyt. >> Tarkista pitääkö voimassa oleva pakkaus linkittää toiseen hierarkiaan tai pitääkö pakkaushierarkiaan luoda uusia pakkauksia poistuneeen tilalle.
  4. Aloita muiden tuotetietokorjausten tekeminen vasta sitten kun olet poistanut / antanut lopetuspäivämäärät poistuneille tuotteille

Tuotetietokorjaukset ryhmittäin

Olemme jakaneet tuotetietokorjaukset ryhmiin, jotta käyttäjällä olisi helpompi löytää oma virhetyyppi ja saada ohjeistusta tuotetietokorjauksen tekemiseen.

Tuote on Julkaistu/Ladattu-tilassa

Tuotetiedot on julkaistu tilassa, mutta virheraportilla on virheitä kun käyttäjä avaa tuotetiedot. Tuotetiedot on siirtymän yhteydessä tarkistettu tarkistussääntöjä vastaan. Mikäli tuotetiedot on läpäissyt tämän tarkistuksen näkyvät tuotetiedot Ladattuna/Julkaistuna.

Virheet julkaistussa tuotetiedossa johtuvat kahdesta virhetyypistä:

  • 910.-alkuinen virheilmoitus: Tuotteella on koodiarvo joka on piilotettu uudessa käyttöliittymässä. Virhe näkyy vain käyttöliittymässä. Tuotetietokorjaus tehdään poistamalla osio jossa koodiarvo esiintyy.
  • GE_Required-virheilmoitus: Virhe johtuu käyttöliittymän oletusarvoista, esim. pakkausmateriaalitiedot ovat pakollisia uudessa Synkassa ja osalle elintarvikkeista on määritelty pakolliseksi ravintoilmoitustiedot.

Tuote on Luonnos-tilassa

Tuotetiedot ovat siirtyneet Luonnos-tilaan koska tuotetiedoissa on virheitä. Alla on lueteltu yleisimmät virheet/puutteet tuotetiedoissa.

  1. Vertailuhinnan peruste
    • Tuotteelle on annettu Vertailuhinta=Kyllä, mutta Vertailuhinnan peruste puuttuu
  2. Tuotteen tila
    • Tieto Valmis/Valmistamaton puuttuu tuotteelta
  3. Onko tilausyksikkö
    • Tieto puuttuu kokonaan, tai jos tuotteella on useampi vastaanottaja saattaa tieto puuttua vain yhdeltä tuoteversiolta.
  4. Jakelukanava
    • Tuotteelle ei ole määritelty jakelukanavaa, kuten esim. Elintarvike, HoReCa
  5. Tulliluokitustyyppi
    • Tullikoodi on annettu, mutta Tulliluokitustyyppi kuten CN-koodi puuttuu
  6. Lava-tiedot ovat puutteelliset
    • Lavatyyppi tai Lavan käsittely-tieto puuttuu
  7. Tiedonkantaja
    • Tuotteen GTIN-koodi on esim. 13-merkkinen, eli tiedonkantaja on EAN-13. Tuotteelle on saatettu antaa tiedonkantaja tiedoksi EAN-8
  8. Poistunut tuote/pakkaus
    • Pakkaushierarkia sisältää poistuneita pakkauksia
  9. Tuotteella on useampi Luonnos-versio
    • Tuotteella on useampi vastaanottaja, tuotetietovirheitä saattaa olla yhdessä tai useammassa tuotteen Luonnos-versiossa.
  10. Ainesosalista
    • Ainesosalista ruotsiksi puuttuu
  11. Pyyntitapa, Kalalaji, Kalalajin tieteellinen nimi
    • Yhdelle tuotteelle on annettu useamman kalan tietoja
  12. Ravintokoostumus
    • Tuotteelle on annettu kaksi kertaa joko kaakaopitoisuus tai marja-tai hedelmäpitoisuus. Nämä tulee eritellä eri ainesosiksi ja täsmentää ainesosan nimessä mitä tarkoitetaan.
  13. Ainesosien alkuperä- tai käsittelymaa

Tuote on Luonnos-tilassa mutta en löydä virhettä?

Tuote on käyttöliittymässä Luonnos-tilassa, mutta virheraportilla ei ole virheitä kun avaa tuotteen tiedot. Virheellinen tieto voi olla ylemmällä tai alemmalla hierarkiatasolla, joten käyttäjän pitää avata kaikki hierarkian pakkaukset ja tarkistaa.